Laptopproject

ICT heeft in de laatste decennia een snelle ontwikkeling gekend. Ondertussen zijn ICT-toepassingen ver doorgedrongen tot ons dagelijks leven. Denk maar aan de smartphone, PC-banking, Tax-on-web, 3D-printen …
Van onze afgestudeerden wordt hoe langer hoe meer een ver doorgedreven ICT-kennis en vaardigheden verwacht.
weTech ziet het als een belangrijke taak om, samen met de ouders, onze leerlingen deze kennis en vaardigheden bij te brengen en dit ook met het juiste materiaal.
Vanuit deze visie startte onze school tussen 2017 en 2019 een proefproject in enkele technische richtingen waarbij leerlingen beschikken over hun eigen laptop. Uit evaluatie is de meerwaarde van deze projecten sterk naar voor gekomen.
Door de onderwijshervorming liggen de leerplannen in lijn met onze visie op integratie van ICT in de lessen. Daarom besliste de schooldirectie om het laptopproject verder uit te breiden. Ook de overheid had diezelfde visie en lanceerde het project Digisprong.

Digisprong
Vanaf het schooljaar 2022-2023 dient elke leerling van de school over zijn eigen laptop te beschikken zoals beschreven in de infobrochure. Alleen dan is de leerling in de mogelijkheid om de lessen te kunnen volgen en zijn taken te kunnen maken. Dit wordt ook zo opgelegd door de overheid in het kader van Digisprong.
Wie vorig schooljaar (2021-2022) reeds in onze school was ingeschreven en over een laptop via de school beschikte, kan deze verder blijven gebruiken. Wie dit nog niet deed, kan er nog steeds een bestellen. Vraag dan naar de nieuwe bestelflyer op het secretariaat.
Alle andere leerlingen kunnen een laptop aankopen of huren zoals verderop beschreven.

Korting
Vanuit de middelen van Digisprong zullen de ouders via de schoolrekening een compensatie ontvangen voor de gemaakte kosten voor de aankoop of huur van een laptop via de school en dit voor een totaal bedrag van maximaal 4 x 100 EUR = 400 EUR. Dit bedrag wordt gedurende twee opeenvolgende schooljaren, per volledig semester dat men ingeschreven is in de school, in mindering gebracht op de schoolrekening. Enkel de 6e en 7e jaars die nieuw in onze school binnenkomen vormen hierop een uitzondering. Deze werkwijze werd door de schoolraad goedgekeurd.

In onderstaand overzicht staat vermeld hoe alles voor elk leerjaar in elkaar zit:

Alle leerlingen die voor het schooljaar 2022-2023 een laptop huren of aankopen kunnen die gedurende gans hun schooltijd (dus tot en met het 6e en/of 7e jaar) op onze school blijven gebruiken indien je minimaal kiest voor de termijn van het Easy4U-pakket dat we adviseren (zie kolom “Advies aantal maanden Easy4U”).

Einde looptijd
Op het einde van de looptijd ontvangt u van The Rent Company een gepast voorstel zodat u verder over een geschikte oplossing kan beschikken die aansluit bij de noden van onze opleidingen.

Eigen toestel
Heb je al een toestel thuis? Dan kan je dat mogelijks ook gebruiken voor school.  Ook zelf een toestel in een winkel kopen kan. Kijk wel eerst even na of jouw eigen toestel genoeg geheugen, opslagcapaciteit, besturingssysteem, .. heeft  om in de klas vlot te kunnen werken.

Opgelet: Indien je toch voor een eigen toestel zou kiezen, dien je zelf een oplossing te voorzien voor een reservetoestel, verzekering, herstelling bij defecten of schade, installatie software, enz. De school staat hier niet voor in.

Dit zijn de minimum specificaties waar een eigen toestel dan moeten aan voldoen (maar liefst meer):
Besturingssysteem: Windows 10
Processor: i3 - 8e generatie
Geheugen: min. 8 GB
Interne opslagcapaciteit: min. 256 GB SSD
Scherm: min. 13,3 inch
Camera: een toestel met ingebouwde camera en microfoon is heel handig tijdens afstandsonderwijs
Een touchscreen kan praktisch zijn, maar zeker geen noodzaak.



Informatiefilmpje

Informatiefilmpje waarin het concept van Easy4U van The Rent Company België wordt uitgelegd.

Algemene Infobrochure laptopproject

Infobrochure met uitgebreide informatie over het laptopproject in schooljaar 2022-2023.

Laptopprotocol

Een laptopproject valt of staat op school met goede afspraken. Deze afspraken gaan over het gebruik van de laptop op school, het onderhoud van de toestellen, afspraken rond het opladen van de batterij en dergelijke meer. Deze afspraken hebben wij als school, samen met onze externe partner, samengevoegd in een apart laptopprotocol. Bij aankoop/huur van een laptop zal er als noodzakelijke voorwaarde aan de ouders gevraagd worden akkoord te gaan met dit laptopprotocol. U kan het protocol nalezen via onderstaande link.